اقدامات موثر این موسسه در جلوگیری از افزایش آمار خودکشی؛ معضلی که نسل امروز را تهدید می‌کند
اقدامات موثر این موسسه در جلوگیری از افزایش آمار خودکشی؛ معضلی که نسل امروز را تهدید می‌کند
عرصه: خدمات اجتماعی, کسب و کار

مناطق محروم و کم‌برخوردار به دلیل نبود آگاهی با معضلات جدی بیکاری، خودکشی و فقر مواجه هستند و برگزاری دوره‌های آموزشی و تلاش برای ایجاد بستر‌های درآمدی، تا حد بسیاری از گسترش این معضلات جلوگیری می‌کند؛ این را مسئول جمعیت همیاران سلامت روان استان کهگیلویه و بویر‌احمد می‌گوید.

 

مرضیه التیامی‌جو، مدیرعامل مؤسسه جمعیت همیاران سلامت روان استان کهگیلویه و بویراحمد و دانش‌آموخته رشته روان‌شناسی است. وی در گفت‌وگو با سایت خبری ما مردم اظهار کرد: جمعیت همیاران سلامت روان با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعالیت می‌نماید. باور ما بر این است که با افزایش مشارکت‌جویی و احترام به خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می توانیم در ارتقای سطح کیفیت زندگی اقشار جامعه تاثیر داشته باشیم.

وی افزود: موسسه جمعیت ما در سال ۱۳۷۵ به صورت یک گروه‌جهادی بود و در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سطح سلامت فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۸۸ بین اعضای هیئت مدیره انتخابات انجام گرفت و در نهایت این انجمن توسط سازمان بهزیستی ثبت نهایی شد.

وی عنوان کرد: جمعیت همیاران در استان ما دارای ۹ شعبه درشهرستان، ۱۲ پایگاه اجتماعی و ۴۵۰ عضو در محلات شهر است‌. کارهای فرهنگی بیشتر در زمینه های آموزشی، اقدامات پیشگیرانه، جلسات افزایش توانمندی‌ها و کارگاه‌های آموزشی متمرکز در این پایگاه‌ها برگزار می‌شود.

 

اقدام به خودکشی و بیکاری جوانان، معضلات اصلی کهگیلویه و بویراحمد است

الیتامی‌جو بیان کرد: تا سال ۱۳۹۹، استان کهگیلویه و بویراحمد، بالاترین میزان خودکشی را داشت و بیشترین فعالیت ما در خصوص پیشگیری از این مسئله و انجام آموزش‌های لازم و برگزاری جلسات نشاط و تدوین و تالیف کتابچه‌ای برای تامین نیازهای اجتماعی و نشاط‌آوری در محلات انجام می‌شود و کارهای بسیاری نیز در زمینه پیشگیری از این معضل جدی انجام یافته است.

وی افزود: سطح پایین آموزشی و عدم آگاهی بسیاری که در استان ما وجود دارد باعث شده تا بسیاری از افراد به سمت خودکشی سوق پیدا کنند و فقر آموزشی باعث شده تا از لحاظ فرهنگی با چنین معضل جدی مواجه باشیم؛ همچنین کم‌کاری مسئولین و نبود زیرساخت‌های کافی برای پیشرفت و توسعه استان، از دیگر مورد مهم گسترش این معضلات اجتماعی در منطقه است.

 

ایجاد اشتغال پایدار با جذب خیرین بومی

مدیر عامل مؤسسه جمعیت همیاران سلامت روان استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ایجاد اشتغال برای بانوان و افراد بی‌بضاعت گفت: با جذب خیرین و ایجاد زمینه‌های مناسب از طریق وام‌های بانکی، زمینه‌های تامین و تجهیز لوازم تولید و اشتغال برای افراد با توجه به مهارت‌های هر شخص که از طریق دوره‌های فنی و حرفه‌ای گذرانده است، تعیین می‌شود و اشتغال‌زایی، عمدتا برای بانوان سرپرست خانوار و افراد بی‌بضاعت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین با بازاریابی و معرفی به اماکن فروش، خدمات و اقدامات تولیدی این افراد را به واسطه متقاضیان خریداری می‌کنیم و با گذاشتن سپرده حاصل از فروش محصولات در صندوق‌های بانکی، از محل سود آن دوباره اقدام به تامین تجهیزات برای این افراد می‌کنیم.

التیامی‌جو با اشاره به نشر اقدامات انجمن در فضای مجازی گفت: چندین صفحه در فضای مجازی به همراه سایت انعکاس‌دهنده از فعالیت‌های انجمن وجود دارد که تمامی اقدامات ما و کارگاه‌های آموزشی و تصاویر جلسات نشاط و روان را، با هدف بهبود شرایط اجتماعی و کاستن از معضلات، در این بستر‌های مجازی قرار می‌دهیم.

keyboard_arrow_up